lördag 27 september 2008

Fristad....

Sätt dig in i att du älskar att bygga lego, men du får aldrig sitta ifred. En lillebror som jämt är där med sina fingar och skall hjälpa till. Själv hade jag blivit vansinnig!

Eftersom jag är äldst av tre systrar lovade jag tidigt att ALDRIG tvinga större barn att leka med yngre syskon :D Det är frestande ibland - man tycker ju synd om minstingen som så gääärna vill vara med. Och det haade ju varit skönt om han blev lite sysselsatt osv...

Men nu har iaf storebror fått ett eget legobord med kant - högt upp i luften så att småfingrar inte når. Inspirerad av Jea, som för övrigt är full med fantastiska ideér. Utgick från detta som jag hittade billigt på blocket. Har sedan sågat, skruvat och målat. Se beskrivning nedan*

Hoppas S blir glad när han kommer hem - Puss på dig, min stora kille ♥


*Skruvade först loss nedersta hyllan, det blir då som en bricka. Delade denna bricka så att brädorna blev lösa. De två kortaste brädorna pluggade jag ihop och skruvade fast igen på skrivbordets vänstra kortsida (för stabilitet). Sen sågade jag av benen drygt 10 cm. Den vaksamme ser att bordet endast har 3,5 ben, ett ben vilar på en liten utbyggnadslåda på väggen. För att det inte skulle bli en glipa mellan bord och fönster skruvade jag i framkant fast en planka som går in i fönstret som en fönsterkarm. Målade och vips så var det klart!

P.s Uppmanar Jea att visa sitt!!

28 kommentarer:

Moodboardwithflowers sa...

sååå smart!!! och jäkligt snyggt också!

Himmelbit/Njut en smula sa...

Aha!! Smart!! Är det alltså skötbordet Sniglar från början eller?! *lika trög idag* ;-) :-D.

Misstänker att S kommer bli helnöjd!! Ja, jag känner igen det där med att bli "påtvingad" småsyskon. BRA att du inte gör det även om det tar emot ibland.

Ha en toppendag!
Kram

Himmelbit/Njut en smula sa...

Nuuu såg jag länken - så fiffigt!! :-D :-D

Pia sa...

Rigtig smart - og rigtig fint også:-)

Kraam

Hem och Lycka sa...

Vad smart!! Så snyggt! Och det där kommer att bli emottaget med glädje siar jag! ;-) kram!

Stämningsfullt sa...

Hej!
åh vilken bra idé och jättefint!! Han kommer säkert att bli jätte glad :)
Kram!

MITT VITA HUS sa...

Sååå fint, underbart verkligen och smart som sagt:)
Kram M

Anonym sa...

Jäklarns vad snyggt det blev. Gissar att du har en glad lego-kille nu?!

Mi :) sa...

Fantastisk bord - for en knallbra idé!
Kan jeg stjele den og lage en rosa versjon til min datter når hun blir litt større?

Takk for en superduper blogg ;)

Ha ne koselig weekend!

Mi♥

Jeanette Hornbeck sa...

Tackar:-D

Mitt är sågat det mitt itu så det blev 2 låga bord, tänkt att sitta på golvet och leka med lego eller pussla. Här finns inga småsyskon så de får varsitt.

Erika sa...

Tusen tack för den ideèn. Den snor jag nästan rakt av. Pefekt ju. Det blev verkligen jättefint. Hoppas sonen din blev glad.

Kram

Skatan sa...

HEj!

Ja du, det var en riktigt bra idé! Nåognting för mig att anamma så småningom...

Kram och godkväll!

/Anna

Fröken Fräken sa...

Jäsikens vilket snickeri- och pysselarbete! Jag är storasyster, så jag vet också vilket dret det kan vara att behöva släpa runt på ett mindre syskon.. fast nu har det börjat gå så lång tid att man knappt minns något trist..?!..

Anonym sa...

ett underbart hörn att släppa loss sin kreativitet i!!! Det kan ju inte annat än att bli en blivande arkitekt med förkärlek för vit vacker och stilsäker inredning...

Ha det gott!/Tina

Camilla sa...

Vad snyggt och smart! Det tipset skall jag spara tills dottern blir äldre...! Kram :-)

ExPIAtriate sa...

Vilken toppenidé! Här har vi många saker som måste räddas undan lillasyrrans långa fingrar...! Försöker hitta en bra lösning att placera båda i samma rum men ändå få det personligt för båda...hur gör man det`?

Ett hus i vitt sa...

Snyggt!! Och skönt för storebror... Själv är jag lillasyster och förstår inte riktigt vad du pratar om ang bli påtvingad småsyskon ;-). Kram, Anette

Sara Mårtensson sa...

Supersmart och supersnyggt! Vilka idéer ni tjejer har!

Kram

Skatan sa...

Hej igen!

Ja men självklart! Det är ju bara roligt :) Jag prenumererar på "dig" på bloggkoll!

Kram,

Anna

Brunkullan sa...

Så snyggt! Du är duktig du:)

Visst är det tråkigt när man vill ha nått, och när man väl bestämt sig är det slut!
Som soffan Ekeskog från IKEA..som de slutat sälja...skulle passa min stuga perfekt!! Nåja blocken lär ju ha en och annan då och då..!

Eller den kristallkrona som nämns här..när jag såg den fanns ingenstans att hänga den. Nu skulle jag kunna köpa två!

Susanne

Anonym sa...

Men oj, vad fiffigt! Snyggt o smart också! Du e grym!
/Terese

Anonym sa...

Men vilken supersmart idé! Billigt, smart och snyggt!

Kram M

Marie sa...

Jätte snyggt och vad bra och kul för honom att ha ett eget legobord.

IKT i min vardag sa...

Men så himla smart! Är ju superduperbra till Lego-byggare. Min son bygger på soffbordet, men bitarna hamnar ju oftast under soffan...;-)

Det blev ju en väldigt snygg hörna också!

Kram

vit och pastell sa...

Hej där!

Vilken underbar blogg du har. Jag blir så glad när jag hittar såna här bloggpärlor!

Kram/Maria

Jes/Vita villa vila sa...

ÅÅÅÅ så smart & sååå snyggt!!!! Så glad storebror måste bli :D

Där skulle jag också vilja sitta & leka med lego :)

Kram Jes

Psst!
Massor inspiration som vanligt när man kikar in här - TACK för att du bjuder på det!!!

Anonym sa...

Åh så fint och smart! Ja småsyskon är inte att leka med! *fniss*

Må så gott!
Kram!

Anna sa...

Oh så fint, me like alot :-) Hittade hit idag och jag kommer snart på besök igen, och du är så välkommen att titta in hos mig om du är nyfiken. Kram Anna